Aktuelt
Nyhedsbrev
Afdeling for Kultur og Fritid samler nyheder og frister til foreninger ca. 1. gang om måneden.
Kommende frister
01.06.25
-
00:00-00:00
Frist for aflevering af årlig dokumentation
Sidste frist for at indsende den årlige dokumentation er søndag den 1. juni 2025. Herefter lukkes portalen.
Vigtig info - Følgende dokumentation skal afleveres:
Tro- og loveerklæring om indhentelse af børneattest
Vedtægter
Generalforsamlingsreferat
Årsregnskab
Bemærk dokumenterne skal være underskrevet.
02.11.25
-
16:00-19:00
Anerkendelse af Frivillige 2025
Farum Arena
Anerkendelse af Frivillige 2025
Dato for årets Anerkendelse af Frivillige er søndag d. 2. november kl. 16.00 i Farum Arena.
Programmet er under udarbejdelse. Følg med på Aktivfuresoe.dk
Udbetaler vi penge, fx tilskud, til din forening?
Vi har oplevet problemer med at udbetale penge til nogle foreninger, enten fordi I ikke har oprettet et CVR-nummer eller fordi I ikke har fået tilknyttet en NemKonto til CVR- nummeret, vil vi her igen orientere om hvordan, I får det på plads.
Fra 1. juli 2006 fik foreningerne pligt til at få et CVR-nummer og en NemKonto, hvis de modtager ydelser eller refusioner fra offentlige myndigheder. Denne pligt følger af Lov om ændring af Lov om offentlige betalinger, som blev vedtaget af Folketinget d. 9. maj 2006.
Foreninger, der har brug for et CVR-nummer, kan selv gratis registrere sig online hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på:
https://erhvervsstyrelsen.dk/regler-erhverv/virksomhedstyper/foreninger/frivillige-foreninger
Registreringen af en frivillig forening sker via Virk.dk, og SKAT godkender automatisk registreringen af den frivillige forening. Når SKAT har godkendt den frivillige forening, sender de et registrerings-bevis til foreningens digitale postkasse.
En frivillig forening skal forny sin registrering hvert 3. år via Virk.dk.
For at få tildelt et CVR-nummer skal man oplyse følgende:
- Foreningens navn
- Adresse
- Telefonnummer
- Foreningens e-mail
Sådan tilknytter i en NemKonto til foreningen
Når foreningen har oprettet et CVR-nummer og modtaget registreringsbeviset, kan det penge-institut, foreningen har deres konto i, indberette foreningskontoen som NemKonto. I skal derfor kontakte jeres pengeinstitut og bede dem om at gøre den pågældende konto til foreningens NemKonto. Først derefter kan kommunen bruge denne konto til udbetaling af tilskud m.v.
NemKontoen skal være tilknyttet jeres CVR-nummer
Når vi udbetaler penge til Jer, gør vi det via Jeres CVR-nummer, så derfor er det vigtigt, at I har fået oprettet en NemKonto, som er knyttet op på CVR-nummeret.
Vi kan kun udbetale tilskud, hvis…
Vi vil pointere, at såfremt foreningen ikke har oprettet et CVR-nummer med en tilknyttet NemKonto, så kan vi ikke udbetale tilskud eller andet til Jer.
Hvis foreningen skifter pengeinstitut
Såfremt I skifter pengeinstitut, skal I huske at jeres nye kontonummer bliver tilknyttet CVR-nummer og etableret som en NemKonto (det sker ikke pr. automatik).
Oplys jeres CVR-nummer på hjemmesiden
Det har vist sig, når vi går ind i CVR-registeret for at finde Jeres CVR-nummer, at nogle foreninger har registreret sig i et navn, som ikke er fuldstændigt enslydende med det, I i daglig tale kalder foreningen – og så er det svært at finde.
Derfor vil det være en stor hjælp, hvis I skriver jeres CVR-nummer her på siden under 'Min profil' -> 'Rediger foreningsoplysninger'.