Retningslinjer for lokaletilskud til lokaler og haller
I Furesø Kommune findes tre tilskudsordninger vedrørende egne eller lejede lokaler og anlæg. Derudover findes der to særordninger for rideklubber og orienteringsklubber.
Retningslinjer for lokaletilskud
Ansøgningsperioden starter den 1. december og sidste frist for at søge lokaletilskud er den 15. januar.
Vær opmærksom på, at ansøgning inklusive bilag skal være uploadet inden kl. 24 den 15. januar, herefter lukkes portalen for ansøgninger!
Foreninger, der har søgt og fået godkendt deres ansøgning, vil inden 1. marts få oplyst størrelsen af tilskuddet.
Lokaletilskuddet udbetales ad fire rater i tilskudsåret:
- 1. rate den 1. marts
- 2. rate den 1. juni
- 3. rate den 1. september
- 4. rate den 1. december
En eventuel restudbetaling kan blive udbetalt i perioden januar til marts måned året efter.
For at kunne søge lokaletilskud, skal foreningen:
- være godkendt som folkeoplysende forening af Furesø Kommunes Folkeoplysningsudvalg,
- være beliggende i Furesø Kommune,
- have aktiviteter for børn og unge under 25 år, som er bosat i Furesø Kommune,
- overholde kravet om aflevering af årlig dokumentation.
Folkeoplysningsloven giver mulighed for tilskud til alle typer af lokaler samt til lejrpladser, men med forskellige maksimums takster.
Det supplerende kommunale tilskud gælder kun for egne klublokaler.
Antallet af tilskudsberettigede lokaler i en foreningsejendom fastsættes af Furesø Kommune efter forhandling med den enkelte forening.
Skulle en forening ønske at overgå fra én tilskudsordning til en anden, skal der ansøges skriftligt til det politiske udvalg Kultur, Fritid og Idræt på mail fritid@furesoe.dk, der behandler sagen.
Der findes tre tilskudsordninger vedrørende egne eller lejede lokaler og anlæg:
- Driftstilskud til lokaler og lejrpladser
- Supplerende tilskud til foreninger med eget klublokale/klubhus
- Tilskud til driftsaftaler for foreninger, der driver kommunale lokaler.
Herunder er en definition af lokaletyper og beskrivelse af dispositionsret:
Haller
Idrætshaller, svømmehaller, tennishaller og squashhaller. Depotrum, vaskerum og omklædningsrum medregnes til hallens areal, og ikke som selvstændigt lokale. Derudover medtages andre aktivitetslokaler, der mindst er 800 m2.
Andre lokaler
Lokaler mindre end 800 m2, hvori der kan dyrkes aktiviteter og socialt samvær. Herunder medregnes opholdsrum, spiserum og soverum som selvstændige lokaler.
Køkken og kontor kan efter forhandling godkendes som aktivitetslokaler.
Klublokaler
Lokaler, hvor der dyrkes socialt samvær mellem foreningens medlemmer. Klubhuse og spejderhytter (ikke weekendhytter) regnes udgiftsmæssigt som klublokale.
Depotrum, vaskerum og omklædningsrum kan efter godkendelse udgiftsmæssigt medregnes til klublokalet, men tæller ikke som selvstændige lokaler.
Lejrpladser
Lejrpladser angives som arealer, der anvendes til brug for overnatning og aktiviteter. Bygninger med toilet og vaskefaciliteter opfattes som en del af lejrpladsen.
Dispositionsret
Foreninger, der ejer eller lejer sine lokaler og eventuelt har udgifter forbundet hermed, har fuld dispositionsret over disse lokaler.
Foreninger, der benytter lokaler anvist af Furesø Kommunes Lokalebooking, følger Folkeoplysningsudvalgets retningslinjer vedrørende dispositionsret ved lokaleudlån.
Foreninger, der via driftsoverenskomst driver kommunale lokaler, men hvor dette ikke giver direkte omkostninger for foreningen, har som udgangspunkt ikke fuld dispositionsret over lokalerne, men kun brugsret.
Således kan Furesø Kommune gøre brug af tider, der ikke benyttes af foreningen, samt via dialog med foreningen have råderet over lokalerne til andre enkeltstående formål.
Der ydes tilskud til driftsudgifter vedrørende foreningens egne privatejede lokaler, haller og lejrpladser.
Driftstilskuddet vedrørende privatejede lokaler samt andre lokaler og klublokaler (ikke haller og lejrpladser) ydes såfremt lokalerne anvendes til aktiviteter for aktive medlemmer, herunder børn og unge under 25 år, samt aktive medlemmer over 60 år.
Tilskud ydes med 75 % af følgende driftsudgifter:
Renter af prioritetsgæld inklusive gebyrer og administrationsbidrag
- Definition:
- Renter vedrører kun renteudgifter på tinglyste lån på bygningen, ikke på inventar og andet løsøre.
Skatter, afgifter og forsikringer vedrørende ejendommen
- Definition:
- Forsikring omhandler kun dem, som vedrører bygningen – brand, tyveri med mere. ikke forsikring på inventar eller andre forsikringer, som omfatter medlemmer/ medarbejdere.
Udgifter til almindelig vedligeholdelse, rengøring og eventuelt fornødent tilsyn
- Definition:
- Almen vedligeholdelse skal forstås som foranstaltninger, som skal holde bygningen i forsvarlig stand – ikke ting, som gør at bygningen forøger sin værdi. Der ydes ikke tilskud til vedligeholdelse af eller køb af inventar.
- Fornødent tilsyn gælder udelukkende for direkte henførbare udgifter til tilsyn med bygningen. Dette er at betragte som det eventuelt mindre tilsyn med bygningen, der skal til for at holde den i forsvarlig stand.
- Almen vedligeholdelse skal forstås som foranstaltninger, som skal holde bygningen i forsvarlig stand – ikke ting, som gør at bygningen forøger sin værdi. Der ydes ikke tilskud til vedligeholdelse af eller køb af inventar.
Tilskud ydes med 65% af følgende driftsudgifter:
Forbrugsudgifter – El, vand og varme
- Definition:
- Forbrugsudgifter (el, vand og varme) – her menes udgifterne til el, vand og varme.
Inden tilskuddet beregnes, fradrages eventuelle leje- eller fremlejeindtægter. Dette gælder dog ikke klublokaler, hvor der er indgået aftale om supplerende lokaletilskud.
Kommunen er ikke forpligtet til at yde tilskud til lokaleudgifter ved entrégivende arrangementer, som fx bingospil og lignende eller hvis andre samtidig har adgang mod betaling.
Kommunen er ikke forpligtet til at give tilskud til nye haller eller til væsentlige udvidelser af tilskudsgrundlaget vedrørende eksisterende haller.
Såfremt en forening ønsker at bygge nye lokaler eller optage ny lån i eksisterende bygninger, skal der søges om godkendelse, såfremt foreningen vil være sikker på at opnå tilskud til driftsudgifterne.
Omfatter aktiviteterne deltagere mellem 25 og 60 år, nedsættes tilskuddet til lokaler forholdsmæssigt. For haller og lejrpladser nedsættes tilskuddet for alle deltagere over 25 år. Nedsættelsen sker ved, at tilskuddet beregnes som 75 % af de tilskudsberettigede udgifter multipliceret med tilskudsprocenten.
Tilskudsprocenten beregnes enten på baggrund af aktivitetstimernes fordeling på medlemmer i de forskellige aldersgrupper eller på baggrund af medlemssammensætningen som helhed. Der skal beregnes to forskellige tilskudsprocenter i foreninger, som ejer haller eller lejrpladser, og som har medlemmer over 60 år.
Beregning af tilskudsprocent på baggrund af medlemssammensætningen
- Såfremt lokalerne fortrinsvis anvendes til aktiviteter for medlemmer under 25 år eller over 60 år, kan foreningen opgøre disse medlemmers aktivitetstimer i forhold til det samlede antal aktivitetstimer og anvende denne procentdel som tilskudsprocent.
- Tilskudsprocenten beregnes som timeforbruget til unge / ældre sat i forhold til det totale timeforbrug.
- Foreningen skal udarbejde en liste over de unges / ældres timeforbrug og det samlede timeforbrug, denne dokumentation skal uploades i forbindelse med ansøgningen om lokaletilskud.
- Tilskudsprocenten beregnes efter følgende model, såfremt der ikke er medlemmer over 60 år i foreningen:
- Det samlede medlemstal og antallet af medlemmer under 25 år opgøres. Tilskudsprocenten beregnes som forholdet mellem ”unge under 25 år” og det ”samlede medlemstal”.
- Idet der ikke kan ske nedsættelse for ledere og trænere over 25 år, forhøjes tallet herefter med 20. Tilskudsprocenten afrundes til nærmeste hele tal. Tilskudsprocenten kan maksimalt være 100 %.
- Det samlede medlemstal og antallet af medlemmer under 25 år opgøres. Tilskudsprocenten beregnes som forholdet mellem ”unge under 25 år” og det ”samlede medlemstal”.
Regneeksempel:
Medlemmer i alt | 600 |
Unge under 25 år | 400 |
Ungdomsandel | 66,7 % |
Tillæg | 20 % |
Tilskudsprocent | 87 % |
Unge under 25 år: 400 / Medlemmer i alt 600 = 0,6666 = 66,7 % + Tillæg 20 % = Tilskudsprocent 87 %
Tilskudsprocenten beregnes derfor efter følgende model, såfremt der er medlemmer over 60 år i foreningen og tilskudsprocenten skal bruges på almindelige lokaler og ikke haller eller lejrpladser.
Det samlede medlemstal og antallet af medlemmer under 25 år og over 60 år opgøres. Tilskudsprocenten beregnes som forholdet mellem ”unge under 25 år + voksne over 60 år” og ”det samlede medlemstal”.
Idet der ikke kan ske nedsættelse for ledere og trænere over 25 år, forhøjes tallet herefter med 20. Tilskudsprocenten afrundes til nærmeste hele ta. Tilskudsprocenten kan maksimalt være 100 %.
Medlemmer i alt | 600 |
Unge under 25 år | 400 |
Voksne over 60 år | 20 |
Tilskudsandel | 70 % |
Tillæg | 20 % |
Tilskudsprocent | 90 % |
Unge under 25 år: 400 + Voksne over 60 år: 20 = 420 / Medlemmer i alt 600 = 0,7 = 70 % + Tillæg 20 % = Tilskudsprocent 90 %
Der ydes tilskud til driftsudgifter vedrørende lejede lokaler, idrætshaller og lejrpladser m.v., såfremt lokalerne anvendes til aktiviteter for foreningens aktive medlemmer, herunder børn og unge under 25 år, og for foreningens aktive medlemmer over 60 år.
Formålet med denne særlige lokaletilskudsordning er at styrke det sociale samvær i foreninger med væsentligt børne- og ungdomsarbejde og ved i højere grad at ligestille foreninger, der selv ejer deres foreningslokaler med foreninger, der får tildelt kommunalt ejede lokaler.
- Denne særlige tilskudsordning er et supplement til lokaletilskudsordningen og kan kun få virkning for foreninger, der er berettiget til lokaletilskud efter bestemmelserne i Folkeoplysningsloven.
- For at kunne opnå supplerende lokaletilskud skal foreningen inden påbegyndelse af byggeriet eller køb af ejendom søge godkendelse af det planlagte byggeri eller køb med tilhørende budget.
- Udvalg for kultur, fritid og idræt kan efter indhentet udtalelse fra Folkeoplysningsudvalget godkende, at eksisterende privatejede foreningslokaler medtages under ordningen om supplerende lokaletilskud.
- Udvalg for kultur, fritid og idræt godkendelse skal indhentes inden optagelse af nye lån, såfremt de øgede driftsudgifter skal kunne medtages under supplerende lokaletilskud.
Det supplerende lokaletilskud udgør:
Ovennævnte defineres på følgende måde:
- Renter og afdrag vedrører kun udgifter på tinglyste lån på bygningen, ikke inventar og andet løsøre: 100 % tilskud
- Forsikring omhandler kun de forsikringer, som vedrører bygningen – brand, tyveri m.m. Ikke forsikring på inventar eller andre forsikringer, som omfatter medlemmerne: 100 % tilskud
- Forbrugsafgifter (el, vand og varme) – her menes udgifter til vand, varme (olie) og strøm: 65 % tilskud
- Almen vedligeholdelse – her menes foranstaltninger, som skal holde bygningen i forsvarlig stand, men ikke foranstaltninger, som gør, at bygningen forøger sin værdi. Der ydes ikke tilskud til vedligeholdelse og indkøb af inventar: 90 % tilskud
- Fornødent tilsyn gælder udelukkende direkte henførbare udgifter til tilsyn med bygningen. Dette er at betragte som det evt. mindre tilsyn med bygningen, der skal til for at holde den i forsvarlig stand: 75 % tilskud
Det kan dog godkendes, at foreningerne i beskedent omfang har lejeindtægter til dækning af rengøring, el og varme samt yderligere vedligeholdelse uden tilsvarende reduktion af det supplerende lokaletilskud. Beskedne lejeindtægter defineres som et beløb svarende til:
- 10 % af udgifterne til ordinær vedligeholdelse plus
- 25 % af udgifterne til el, varme, rengøring og fornødent tilsyn
Det er en forudsætning for godkendelsen af lejeindtægterne som ikke-tilskudsreducerende indtægt, at udlejeaktiviteten ikke hindrer den normale brug af foreningens klublokale. Det er samtidig en forudsætning, at lejeren ikke efterfølgende søger Furesø Kommune om tilskud til lejeudgiften i henhold til gældende ordninger.
Der kan indgås aftale om forhøjet tilskud til rengøring for større omklædnings- og badefaciliteter.
- Det supplerende lokaletilskud til en forening kan ikke overstige 2.500 kr. pr aktivt betalende medlem under 25 år.
Ansøgning om tilskud skal ske på særligt skema, der udleveres i forvaltningen for Idræt og Fritid. Ansøgning om tilskud skal altid ledsages af den på ansøgningsskemaet krævede dokumentation. Kommunen er berettiget til at kræve yderligere dokumentation for de anførte oplysninger.
Ansøgningsfristen er fra 1. december - 15. januar.
Godkendelsesbetingelser for supplerende lokaletilskud
- 75 % af foreningens medlemmer skal være bosat i Furesø Kommune.
- Foreningen skal have et væsentligt børne- og ungdomsarbejde svarende til, at mindst 50 % af foreningens medlemmer er under 25 år, eller at foreningen har mindst 30 medlemmer under 25 år.
- Gennem foreningens vedtægter eller ved tinglysning på ejendommen skal det sikres, at den tilskudsmodtagende ejendom - ved opløsning af foreningen - tilfalder Furesø Kommune, såfremt Byrådet ønsker det.
- Udvalg for Kultur, Fritid og Idræt skal skønne, at ejendommens størrelse og økonomi står i rimeligt forhold til foreningens børne- og ungdomsarbejde.
- Byrådet kan dispensere fra betingelserne i A, B og C, såfremt væsentlige grunde taler herfor.
Opsigelse
Såfremt en forening efter kommunens opfattelse ikke længere skønnes at opfylde punkterne A - C i godkendelsesbetingelserne for supplerende lokaletilskud, kan Udvalg for Kultur, Fritid og Idræt med ét års varsel opsige en forenings tilskudsberettigelse i henhold til denne ordning til udgangen af en måned.
Ud for en vurdering af hvilke omkostninger, der er forbundet med at drive et enkelt lokale eller en enkelt hal, kan der indgås kontrakt mellem kommunen og foreningen om et fast rådighedsbeløb til drift af disse lokaler.
Dette er kun mulig hvis foreningen – eller sammenslutningen af foreninger – er faste brugere af lokalerne. Evt. driftsoverenskomster indgås i hvert tilfælde individuelt og kræver Byrådets godkendelse.
Ansøgning om lokaletilskud skal ske digitalt via aktivfuresoe.dk.
Ansøgningerne om tilskud skal altid være vedhæftet relevant dokumentation for udgifter mv.
Kommunen er berettiget til at kræve yderligere dokumentation for de anførte oplysninger.
I relation til dokumentation henvises der til de generelle retningslinjer om Regler for regnskabsaflæggelse, som Furesø Kommune skal følge i forbindelse med udbetaling af tilskuddet.
Tilskuddene fordeles blandt indkomne og berettigede ansøgninger ud fra et årligt afsat rammebeløb.
Find rammebeløbene i Kultur, Fritid og Idræt Budget 2023 – 2036, side 13 og 14.
Retningslinjer for særtilskud under lokaletilskud
Foreningen skal indsende en skriftlig ansøgning vedlagt bilag på udgifter til korttegningsmateriel, korttegnere, printning af kort og øvrige materialeudgifter til fritid@furesoe.dk
Dette tilskud kan pt ikke søges digitalt.
Furesø Kommune yder et særligt tilskud til rideklubber.
Den årlige leje af ridehaller på rideskolerne baserer sig på en årlig leje på 287,02 kr. (2022) pr. m2.
Rytterstuen beregnes som 4 timer pr. dag x den gældende sats 143,74 (2022) for lokaler x 365 dage.
Dette tilskud kan pt ikke søges digitalt.
Rideklubberne skal indsende en skriftlig ansøgning vedlagt bilag på udgifter til fritid@furesoe.dk
Dette tilskud kan p.t. ikke søges digitalt.
Relevante links
Behov for hjælp?
Kontakt os for mere information eller hjælp.