Kalender og årshjul

Denne side indeholder alle vigtige datoer og frister for en sæson. Det kan eksempelvis være frister for puljer og tilskud, årlig dokumentation, tilbud om kurser med videre. Foreningen kan klikke frem og tilbage i kalenderen for at se kommende frister. Kalenderen opdateres løbende.

Uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
52            
1
1
2
3
4
5
6
7
8
2
9
10
11
12
13
14
15
3
16
17
18
19
20
21
22
4
23
24
25
26
27
28
29
5
30
31
         

09.02.23

  • 00:00-00:00 Supplerende facilitetstilskudspulje 2023 åbner for ansøgninger
    https://www.furesoe.dk/oplevelser/puljer/supplerende-facilitetstilskudspulje/

    Supplerende facilitetstilskudspulje

    Puljen er åben i perioden fra den 9. februar til og med den 10. marts 2023. Puljens primære formål er at støtte ideer og ønsker, som fremmer foreningsaktivitet i de faciliteter, som foreningerne anvender i Furesø Kommune.

    Læs mere her

  • 18:00-20:00 Få hjælp til sæsonbooking - Åbent Hus med tilmelding
    Furesø Rådhuse, Mødelokale 6

    Kom til Åbent hus den 9. februar

    Vi holder "Åbent hus" den 9. februar 2023 kl. 18.00 - 20.00, hvor I kan møde op i mødelokale 6 på Furesø Rådhus, Stiager 2, 3500 Værløse med egen PC og adgangskode og få hjælp til at anmode om sæsontider sammen med en ansat fra Kultur og Fritid. For at komme til Åbent hus, skal I tilmelde jer på forhånd på mail til lokalebooking@furesoe.dk

     

Årshjul

Herunder har vi samlet alle fristerne fordelt på emner, som ligeledes vil fremgå af kalenderen. 

Årlig dokumentation for foreninger i Furesø Kommune

Folkeoplysningsloven fastsætter en række grundlæggende krav til foreninger om aktivt medlemskab og demokratisk opbygning.

Foreningen skal derfor kunne redegøre for sine aktiviteter hvert år senest den 1. juni for at få adgang til kommunale lokaler og tilskud for den forestående sæson.

Den årlige dokumentationen omfatter i alt 4 dokumenter:

1. Tro- og loveerklæring om indhentelse af børneattester

2. Foreningens gældende vedtægter (også selvom de er uændrede)

3. Referat fra den seneste generalforsamling, som skal være underskrevet af samtlige bestyrelsesmedlemmer.

4. Foreningens seneste tilskudsregnskab / regnskab, som skal være underskrevet af samtlige bestyrelsesmedlemmer. (Folkeoplysende foreninger samt foreninger, der får tilskud fra kommunen).

Dokumentationen forudsætter adgang til lokaler og tilskud

Den dokumentation, foreningen indsender forudfor sæsonen, garanteret foreningens anvendelse af lokaler og eventuel udbetaling af tilskud for den forestående sæson.

Fristen for aflevering af årlig dokumentation er i perioden fra den 1. januar til og med den 1. juni.

Dokumentationen skal indsendes hvert år.

Spørgsmål til dokumentationen

Er du i tvivl om, hvilken periode dokumentationen skal dække eller om din forening er undtaget fra at skulle indsendt tro- og loveerklæring om indhentelse af børneattest, så læs mere under Min side.

Hvornår:

Hvert år i perioden fra den 1. januar til den 1. juni.

Påmindelse:

Kravet varsles på direkte mails til foreningen samt i nyhedsbreve.

Konsekvens:

Hvis dokumentationen ikke indsendes, inaktiveres foreningen, sålledes at denne ikke kan anmode om brug af lokaler og søge tilskud.

Centralt ForeningsRegister

Hvert år skal foreninger i Furesø Kommune indberette medlemstal, antal arrangementer i foreningen samt deltagere til Centralt ForeningsRegister, forkortet CFR.

Alle foreninger uanset foreningstype skal indberette tallene.

Systemet er oprindeligt udviklet til idrætsforeninger, men vi har i Furesø Kommune valgt at bruge det til alle foreninger, for at gøre foreningens administration så enkel som mulig, uanset om der er tale om en idrætsforening, kulturforening eller andet.

Oplysningerne danner grundlag for beslutninger, der skal sikre, at Furesøs foreningsliv på hele kultur- og fritidsområdet understøttes optimalt.

Indberetning af medlemstal indgår som krav i vurderingen af tilskudsansøgninger.

Hvornår:

Hvert år i første kvartal

Påmindelse:

Centralt ForeningsRegister udsender besked til foreningerne omkring årsskiftet, når det er tid til at indrapportere medlemstallene.

Det er kun folkeoplysende foreninger, der er godkendt af Folkeoplysningsudvalget, der kan søge og modtage tilskud i Furesø Kommune.

Derudover kræver udbetaling af tilskud:

  1. Indberetning af den årlige dokumentation i portalen
     
  2. Indberetning af medlemstal til CentraltForeningsRegister
     
  3. Et gyldigt CVR-nummer (skal godkendes hvert 3. år), som er angivet under foreningsprofil på Min side.

Følgende tilskud findes i Furesø Kommune

  • Aktivitetstilskud, herunder medlemstilskud og træner- og instruktørtilskud
     
  • Lokaletilskud
     
  • Lederuddannelsestilskud
     
  • Tilskud til enkeltarrangementer, herunder haller, lokaler og lejrpladser
     
  • Tilskud til folkeoplysende voksenundervisning

Hvornår:

Frister fremgår af Min side samt nyhedsbreve og kalender.

Hvad:

 Se alle muligheder og retningslinjer for de forskellige foreningstyper i Furesø Kommune

Hvor:

Søgbare tilskud fremgår under Min side.

Folkeoplysende foreninger og andre frivillige kan søge puljemidler ved Furesø Kommune til at lave forskellige aktiviteter, så I kan gøre en positiv forskel.

Uanset om I er interesserede i at søge støtte til kulturelle begivenheder, idræt, inklusion, miljøprojekter eller noget helt femte, så er der mulighed for at søge støtte gennem vores puljer.

Hvor:

 Se vores puljeside her

Sæsonbooking finder sted medio januar til medio maj, hvor alle faste aktivitetstimer fordeles mellem foreningerne for en eller flere forestående sæsoner.

Frist:

Åbning for anmodninger om sæsonbooking annonceres via nyhedsbreve, foreningsportalen og direkte mails til alle foreninger i Furesø Kommunes foreningsregister. Det er muligt at indsende ansøgninger i en periode på 3 til 4 uger i løbet af januar og februar måned.

Krav:

Tildeling af aktivitetstider i kommunale anlæg forudsætter indsendelse af årlig dokumentation.

Retningslinjer:

Der er lokalefordelingsregler i Furesø Kommune, som danner grundlag for fordeling af aktivitetstimer i kommunale anlæg.

 Du finder dem her

Ny forening:

Er I en ny forening og ønsker at indgå i sæsonfordelingen for at opnå faste aktivitetstider, så kontakt Kultur- og fritidsforvaltningen på lokalebooking@furesoe.dk

Folkeoplysende foreninger med voksenundervisning har fire særskilte frister, som går ud over den årlige dokumentation og indberetning af medlemstal til Centralt ForeningsRegister.

Følgende frister gælder:

  1. Aflevering af regnskabsoplysninger er den 1. april.
     
  2. Aflevering af mellemkommunal refusion for det foregående år er den 15. april.
     
  3. Indsendelse af midtvejsopgørelser er den 1. oktober.
     
  4. Ansøge om tilskud tilskud til folkeoplysende voksenundervisning er den 1. november.

 

Foreningerne varsles direkte med relevante bilag via mails fra Kultur- og fritidsforvaltningen.

Hvert år afvikler foreninger, private og kommunale institutioner sommerferieaktiviteter for børn og unge i Furesø Kommune.

Sommerferieaktiviteter modtager tilskud fra Folkeoplysningsudvalget.

Hvornår:

Kultur- og fritidsforvaltningen åbner for ansøgninger til aktiviteter i begyndelsen af januar hvert år.

Følg med i nyhedsbreve og under kalenderen.

Hvor:

 Læs mere om sommerferieaktiviteterne her

Ønsker man at låne et kommunalt lokale eller en hal til overnatning, skal man søge om dette senest 14 dage før ønsket overnatning til Kultur- og fritidsforvaltningen.

Fristen er vigtig, da overnatningen planlægges i samarbejde med Frederiksborg Brand og Redning.

Ansøgningen kan blive afvist, hvis den indsendes for sent.

Frist:

14 dage inden ønsket start

Hvor:

 Retningslinjer og vejledning samt digitalt ansøgningsskema findes på hjemmesiden om overnatning.

 

Behov for hjælp?

Kontakt os for mere information eller hjælp.

Kultur- og fritidsforvaltningen

 

tlf.: 7235 4730

 

Email: fritid@furesoe.dk