Retningslinjer for medlemstilskud

Læs her

Ansøgningsperioden starter den 1. september og sidste frist for at søge medlemstilskud er den 1. oktober.

Vær opmærksom på, at ansøgning inklusive bilag skal være indsendt inden kl. 24 den 1. oktober, herefter lukkes portalen for ansøgninger.

Foreninger, der har søgt og har fået godkendt deres ansøgning, vil i løbet af december måned få oplyst størrelsen af tilskuddet.

Medlemstilskuddet udbetales ad to rater:

  • Første rate udbetales den 1. februar i tilskudsåret.

  • Anden rate udbetales den 1. september i tilskudsåret.


Raten der udbetales den 1. september i tilskudsåret, kan blive justeret, såfremt foreningens regnskab fra forrige tilskudsår giver anledning til det.

Ansøgningsperioden vil blive oplyst på fritidsportalen Aktivfuresoe.dk samt meldt ud via mails og nyhedsbreve.

For at kunne søge medlemstilskud skal foreningen:

  • Være godkendt som folkeoplysende forening af Furesø Kommunes Folkeoplysningsudvalg.
     
  • Være beliggende i Furesø Kommune.
     
  • Have aktiviteter for børn og unge under 25 år, som er bosat i Furesø Kommune.
     
  •  Overholde kravet om aflevering af årlig dokumentation

Definition af medlemmer

Tilskuddet beregnes på baggrund af foreningens medlemsopgørelse (antal aktive og betalende medlemmer) pr. 31. december.

  • Der ydes op til 200 kr. årligt i tilskud til medlemmer under 25 år, som har bopæl i Furesø kommune.

Tilskud til unge under 25 år fra andre kommuner kan maksimalt udgøre 25 % af tilskuddet til medlemmer under 25 år, som har bopæl i Furesø Kommune.

Medlemmer, der fylder 25 år i dette regnskabsår, kan medregnes som medlemmer under 25 år.

Tilskuddet kan ikke overstige det samlede kontingentindtægt. Hvis foreningens kontingentsats for unge er under 200 kr. årligt, vil tilskudssatsen blive nedsat hertil.

Supplerende medlemstilskud

I medlemstilskuddet indgår der yderligere et supplerende medlemstilskud, som ydes til samtlige af foreningens aktive og betalende medlemmer over 25 år, uanset bopælskommune, såfremt min. 25 % af foreningens medlemmer er unge under 25 år.

Definition af kontingentsatser

Ved kontingentsatsen forstås det beløb, som foreningen har besluttet, at samtlige medlemmer i en bestemt kategori skal betale.

Her medregnes ikke variable bidrag, som ligger udenfor de generelle kontingentsatser.

Familiekontingent omregnes til kontingentsats med 1/3 pr. medlem.

Kontingentfri trænere/ledere under 25 år kan ikke medregnes.

Rammebeløb, satser og loft

Tilskuddene fordeles blandt indkomne og berettigede ansøgninger ud fra et årligt afsat rammebeløb.

 Find rammebeløbene i Kultur, Fritid og Idræt Budget 2023 – 2036, side 13 og 14. 

Skulle det samlede ansøgte beløb overstige rammebeløbet, vil tilskuddet procentvis blive tilsvarende mindre. Der ydes dog maksimalt 455 kr. pr aktivt betalende medlem i foreningen.

Dette loft gælder for foreningens samlede aktivitetstilskud: medlemstilskud, supplerende medlemstilskud og træner- og instruktørtilskud.

Vejledninger

Find vejledninger, film og folder her på siden for mere information om tilskuddet.

Tilskuddet kan søges hvis foreningen er en folkeoplysende forening beliggende i Furesø Kommune og søges digitalt via Aktivfuresoe.dk

Log ind på med jeres brugerprofil, udfyld formularen og vedhæft dokumentation. Bemærk at listerne IKKE må uploades som pdf-filer eller lignende, da listerne skal være sorterbare.

Som dokumentation for indbetalte kontingenter skal foreningen vedlægge en medlemsliste, der viser beregninger for de tilskudsberettigede medlemmer.

Listen skal indeholde:

  • Medlemmernes fornavn og efternavn
     
  • Adresse
     
  • Fødselsdato
     
  • Faktureret kontingent
     
  • Betalt kontingent
     
  • Evt. kontingent i restance.
     
  • Nederst på listen skal summen af betalt kontingent summeres.


I relation til dokumentation henvises der til de generelle retningslinjer om Regler for regnskabsaflæggelse, som Furesø Kommune skal følge i forbindelse med udbetaling af tilskuddet.

Folkeoplysningsudvalget kan i den forbindelse bede om dokumentation for foreningernes aktiviteter.

Såfremt Folkeoplysningsudvalget ikke kan godkende aktiviteterne (helt eller delvist) som værende regelmæssige, kontinuerlige og tilrettelagte, gives der ikke medlemstilskud.
 

Opgørelse af medlemmer

De medlemstal, I skal oplyse når I søger medlemstilskud, er antallet af aktive og betalende medlemmer, pr. 31. december.

Dette er ikke det samme som de tal, I indberetter til Det Centrale Forenings Register (CFR). Her indberettes det antal, der har været medlem (min. 3 mdr.) i løbet af hele kalenderåret.

I skal derfor indberette følgende medlemsoplysninger pr. 31. december:

  • Antal aktive og betalende medlemmer pr. 31. december
     
  • Antal aktive medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune
     
  • Antal aktive medlemmer u/25 år udenfor Furesø Kommune
     
  • Antal aktive medlemmer over 25 år

Ovenstående tal skal dokumenteres via en medlemsliste. Denne skal helst være i Excel, da det gør det væsentligt nemmere for os at udføre vores kontrol. Dette er dog ikke et krav.

Vi vil anbefale jer at trække ovenstående liste(r) ved årsskiftet, så I har dem lig-gende. Det er ikke alle medlemssystemer der kan trække en sådan liste med medlemsoplysninger på et senere tidspunkt.

Note i årsregnskabet

Grundlaget for ansøgning om træner- og instruktørtilskud følger sæsonen og ikke kalenderåret. Der er krav om at de tal, man benytter i sin ansøgning, fremgår af foreningens årsregnskab. Det er desværre de færreste foreninger, der har sikret dette. Derfor skal alle årsregnskaber fremover indeholde nedenstående informationer – som minimum i form af en eller flere noter til regnskabstallene:

Note om kontingenter:

  • Kontingenter indbetalt i alt
     
  • Kontingent indbetalt af voksne over 25 år
     
  • Kontingent indbetalt af unge under 25 år med bopæl udenfor Furesø Kommune
     
  • Kontingent indbetalt af unge under 25 år med bopæl i Furesø Kommune • Kontingent indbetalt af medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune i perioden 1. januar - 31. juli
     
  • Kontingent indbetalt af medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune i perioden 1. august - 31. december

Note om træner- og instruktørudgifter: 

  • Træner- og instruktørudgifter i alt
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedr. undervisning af medlemmer over 25 år
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedr. undervisning af medlemmer under 25 år med bopæl udenfor Furesø Kommune
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedr. undervisning af medlemmer under 25 år med bopæl i Furesø Kommune
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedrørende medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune i perioden 1. januar - 31. juli
     
  • Træner- og instruktørudgifter vedrørende medlemmer u/25 år med bopæl i Furesø Kommune i perioden 1. august - 31. december

Ovenstående tal skal fremgå af regnskabet. Opdelingen af hhv. kontingentindtægter samt træner- og instruktørudgifter kan som udgangspunkt ske på bagSide 3 af 3 grund af medlemssammensætningen. Den må også gerne være udregnet på baggrund af den konkrete aktivitet (medlemsfordelingen pr. hold). I så fald skal dokumentation herfor vedlægges ansøgningen.

Det er udelukkende udgifter i form af løn eller personlig godtgørelse, udbetalt af foreningen til den pågældende træner eller instruktør, som kan medtages i opgørelsen. Udgifter til kurser, eksterne leverandører og lign. kan ikke indgå i beregning af træner- og instruktørudgiften.

Det er ligeledes kun udgifter, der er afholdt og som fremgår af regnskabet, som kan indgå i tilskudsansøgningen.

Øvrige krav

Når I uploader den årlige dokumentation (vedtægter, referat fra generalforsamling, årsregnskab og tro- og loveerklæring om indhentelse af børneattester), skal I huske, at disse dokumenter skal være underskrevet. Ikke underskrevne dokumenter vil fra og med 2023 blive afvist.

Alle foreninger skal uploade ovenstående dokumenter én gang om året (i perioden 1. januar til 1. juni). Hvis jeres generalforsamling ligger inden for denne periode, skal I uploade dokumentationen efter afvikling af generalforsamlingen. Hvis jeres generalforsamling ligger i efteråret, skal I uploade dokumentationen derfra inden 1. juni.

Det er kun foreninger, der har uploadet den underskrevne dokumentation, som kan få udbetalt tilskud, søge om tilskud og låne kommunale lokaler.

Med ovenstående tilgang sikrer vi at de tal, I oplyser i jeres aktivitetstilskudsansøgning, er synlige i jeres regnskab, og at de er revideret af en revisor samt godkendt på foreningens generalforsamling.

 

Behov for hjælp?

Kontakt os for mere information eller hjælp.

Kultur- og fritidsforvaltningen

tlf.: 7235 4730

Email: fritid@furesoe.dk